Til Vejejerne
Løvfaldet er sat ind og vinteren står for døren.
Derfor vil Vejlauget Frederiksvej-Mathildevej benytte lejligheden til venligt at minde om renholdningspligten og fortælle de seneste nyheder fra bestyrelsen.
Som det fremgår af vedtægterne, står ejerne selv for renholdelse af “fortov og kørebane indtil midtlinjen i fuld strækning ud for facaden af sin ejendom”.
Det vil sige at man skal sørge for at feje og renholde fortovet, rendestenen og p-pladserne foran sin ejendom for skrald, grene blade, kastanjer etc.
Især under løvfaldet er det vigtigt, da der er risiko for faldulykker når bladene ligger i våde dynger.
Vi har desværre enkelte steder oplevet at nedfaldne blade bliver fejet ud på vejen – og endda hen til naboen – med en løvblæser. Vi anbefaler at med løvblæsere fejer ind mod ejendommen for at undgå misforståelser, og lettere kan feje op og bortskaffe på korrekt vis.
Derudover skal ejendommene hver især rydde sne og salte fortovet, når det bliver aktuelt.
Vejlauget tager sig som altid af at rydde og salte kørebanen.
I sagen mod Frederiksberg Kommune om den påtvungne, delvise istandsættelse fra 2018, blev der i starten af september endelig gennemført et Syn- og Skøn med en sagkyndig udpeget af branche- og arbejdsgiverforeningen Asfaltindustrien.
Vi har netop modtaget den sagkyndiges rapport, som i store træk bekræfter det, Vejlauget hele tiden har påstået om både kvaliteten af det udførte arbejde og de anvendte materialer.
Vi har endnu ikke hørt fra kommunen, men så snart vi gør det, orienterer vi om det videre forløb.
Og så er vi måske på vej mod en løsning af det tiltagende problem med uvedkommende parkering på vores veje.
Vejlaget for Kongensvej, Dronningensvej, Kronprinsensvej, Kongens Tværvej og Arveprinsensvej arbejder med et forslag til parkeringskontrol, som de har inviteret os til at være en del af.
Selv om de er langt i udarbejdelsen af deres forslag til kommunen, er der desværre endnu ikke noget konkret, vi kan dele. Det vil vi gøre, så snart det foreligger.
Som en sidste ting vil vi gerne minde om at man skal huske at ansøge kommunen når man vil opsætte materiel som stilladser, toiletvogne, lifte, containere, big bags, får brug for flyttevogne eller af anden årsag ønsker at afspærre og råde over p-pladser.
Det skyldes ikke at Vejlauget ønsker at gå i små, besværlige sko, men er fordi vi er underlagt lov om private fællesveje, der lægger den slags kommunalt.
Men da deet primært er håndværkeres materiel som beskadiger vores veje og fortove, så er det også en stor hjælp når uheldet er ude og noget skal reetableres.
Når der bliver ansøgt, kan vi i forbindelse med udstedelsen tilladelsen dokumentere områdets stand inden der bliver opsat materiel, hvilket gør det meget lettere at placere ansvaret hvis der efterfølgende skal repareres fortov og asfalt. Når vi ikke kan bevise, hvem der har ødelagt noget, er der desværre kun Vejlauget – altså vejejerne – til at udbedre og betale for eventuelle skader.
Med en godkendt ansøgning kan man også få fjernet de biler, der eventuelt måtte holde på en p-plads, der er givet råderet over.
Med venlig hilsen
Nikolaj Vraa
Formand, Vejlauget Frederiksvej-Mathildevej (bestyrelsen 16.10.2024)
Frederiksberg Forsyning gravede foran Frederiksvej 66 sidste år. De skulle lukke en gasledning.I næste uge kommer de og lægger et slidlag af asfalt på det sted, de gravede op 🙂 (Bestyrelsen 06.04.24)
Ordinær generalforsamling afholdes tirsdag d. 27. februar 2024 kl. 19.00 i Mariendalshallen, Mariendalsvej 21C, Frederiksberg. Vel mødt ! (bestyrelsen 11.02.24)
Til Vejejerne
I januar er det fem år siden Frederiksberg Kommunens påtvungne, delvise istandsættelse af Frederiksvej og Mathildevej blev afleveret. I 2024 håber vi også endelig at sætte et punktum i sagen med afholdelsen af et Syn & Skøn, som vi i oktober afleverede vores spørgsmål til.
Vores håb er at det her endelig kan blive afgjort, hvad der var rigtigt og forkert i både det udførte arbejde, de anvendte materialer og ikke mindst de efterfølgende forsøge på at udbedre arbejdet.
Og ikke mindst at der bliver rettet op på de ting, vi gennem adskillige sagkyndige rapporter har dokumenteret problemer med.
Derudover vil vi kort orientere om at rønnetræerne foran Mathildevej 17 og mellem Frederiksvej 27 og 29, snart vil blive fældet. Det ene er gået ud og det andet er slemt medtaget efter efterårsstormene. I stedet for rønnetræer planter vi en rødeg og en spidsløn, som forhåbentlig kan klare sig bedre.
Vi håber alle vil være med til at passe på de nye træer og ikke bruge dem som cykelstativer.
Afslutningsvis også en stor tak for at hjælpe med at holde fortovene fri for nedfaldene blade.
Som bekendt har hver ejendom ansvaret for at ikke kun at renholde fortov men også p-arealer, rendesten og kørebane ud til midterlinien ud for facaden, så vi ved, at det er et stort, men nødvendigt arbejde, da de våde blade kan medføre glideulykker.
Mange venlige hilsner
Nikolaj Vraa
Formand, Vejlauget Frederiksvej-Mathildevej (14.11.2023)
På grund af en kabelfejl skal Radius grave i fortovet ved Frederiksvej 63-70 fra 21. april til 12. maj 2023.
Arbejdet udføres af entreprenørfirmaet Kemp & Lauritzen (bestyrelsen 19.04.2023).
Vi har nedlagt et højbed og har derfor en masse dejlig jord, som frit kan afhentes på Mathildevej 7. Det ligger i gården, så ring på. Mvh AB Mathilde.
Ejendommen Mathildevej 1-3 skal have udskiftet kloakledninger. Arbejdet foregår i fortovet og vil løbende blive lukket. Arbejdet starter starter 1. marts 2023 og varer frem til den 17. marts 2023 (bestyrelsen 28.02.2023).
I forbindelse med renovering af kælder har kommunen givet tilladelse til at to p-pladser kan optages af skurvogn foran Mathildevej 1 i periode 13. februar 2023 – 12. maj 2023 (bestyrelsen 27.02.2023).
El-nettet skal forstærkes på en del af Frederiksvej på grund af opsætningen af ladestandere fra Clever til el- og hybridbiler ved Frederikvej 35-37. Fra mandag 27. februar 2023 til søndag 16. april 2023 vil der være gravearbejde på fortovet til ledningsførsel og opsætning af nye elskabe på den ulige side af Frederiksvej fra 1 til 33. Arbejdet udføres af entreprenørvirksomheden Faxe Bolig Invest. De håber, at det kan klares med så gener som muligt og opfordrer til kontakt på 6174 6261 hvis der er spørgsmål (bestyrelsen 27.02.2023).
Frederiksberg Kommune tilbyder igen koordineret afhentning af juletræer. Man kan ikke altså ikke blot juletræet ud på gaden i forventning om at det så bliver taget med – der skal bestilles afhentning og regler skal være opfyldt.
Ifølge https://www.frederiksberg.dk/nyheder/afhentning-af-affald-omkring-jul-og-nytaar-1 skal vicevært/affaldsansvarlige booke afhentning på mitaffald.frederiksberg.dk
Reglerne er som følger:
– Bestil afhentning på den adresse, I ønsker juletræerne afhentet fra
– Angiv i bestillingen, hvor mange juletræer I har. I kan som udgangspunkt bestille en afhentning af maks. 15 juletræer. Hvis vi ikke har taget alle juletræer med, er det fordi vi ikke havde plads, og vi henter de resterende juletræer snarest.
– Hvis der sættes flere juletræer ned efter afhentning, skal I bestille afhentning af juletræer på ny.
– Stil træerne synligt og på fast underlag, gerne så tæt på udgangen om muligt, da skraldemændene skal bære træerne hen til bilen.
– Træerne skal skæres eller knækkes på midten, hvis de er højere end 180 cm.
– Juletræet skal være fri for pynt, men må gerne stadig have træfod på.
Man kan naturligvis også aflevere juletræet på Bispeengen Genbrugsstation, Bispeengen 35, 2000 Frederiksberg. Den er åben på hverdage fra 10-18 og i weekenden fra 10-17 (bestyrelsen 01.01.2023)
Tirsdag d. 3. januar 2023 har kommunen givet tilladelse til at en kran kommer og laver antennearbejde på Mathildevej 22 (bestyrelsen december 2022).
Der kommer et gravearbejde på Frederiksvej nr. 2, hvor der ska opsættes lade stander. Arbejdet udføres i tidsrummet fra den 5/12 til 13701-2023 (bestyrelsen november 2022).
Frederiksberg forsyning kommer og graver ud foran nr. 66 på Frederiksvej, da de skal fra skære et gasstik. Arbejdet udføres i tidsrummet fra den 5/12 til den 23/12-2022 (bestyrelsen november 2022).
Frederiksberg Forsyning har uden forudgående orientering i dag den 18. januar 2022 gravet i vejbanen foran Mathildevej 1.
Vi har påtalt de trafikale og støjmæssige gener for beboerne.
Kommunen har efterfølgende forklaret, at det drejede sig om arbejde ved en brønd, der først skulle frigraves, og siden lukkes.
Den 19. januar bliver der asfalteret omkring brønden, og arbejdet forventes dermed færdiggjort (bestyrelsen 18.01.2022).
Frederiksberg Kommune har givet tilladelse om standsningsforbud på tre p-pladser foran Frederiksvej 42 den 24. og 25. januar 2022. Begge dage i tidsperioden 07.00 til 15.00.
Tilladelsen er givet til arbejde med jordprøvetagning til undersøgelse af forurening i ejendommens gård (bestyrelsen 17.01.2022).
Vejlaugets ordinære generalforsamling afholdes torsdag d. 10.03.2022 kl. 19.00 i Mariendalshallen (bestyrelsen 12.01.22).
Haste orientering til vejejerne vedr. indbrud Frederiksvej 47-49
Natten til tirsdag den 28. december har der været indbrud i Frederiksvej 47-49.
Tyven, der kom i kælderen gennem kældervinduer fra gården til Frederiksvej 47, blev i første omgang overrasket og jaget på flugt af en beboer, der var sent oppe. Senere vendte tyven tilbage og stjal værktøj og vin fra et kælderrum.
Sagen er anmeldt til politiet (bestyrelsen 28.12.2021).
Orientering omkring udbedringsarbejderne m.m.
Til vejejerne
I maj, august, september og oktober 2021 har Frederiksberg Kommunes entreprenør været i gang med først udbedringer og siden udbedringer af de udbedringer, der skulle laves af den delvise istandsættelse, der blev udført i 2018.
Vejlauget fulgte arbejdet nøje og vi undrede os især over den emulsionsvæske, der rundhåndet blev hældt ud over asfalten, der blev lagt ved den delvise istandsættelse, men som viste sig dels at være af for dårlig kvalitet og dels var blevet lagt forkert. Væsken skulle forsegle asfalten så den kunne opnå den levetid, der var forventet i forhold til det oprindelige udbud fra kommunen.
Til at afdække de mange fejl i den delvise istandsættelse, blev overdraget i januar 2019, har Vejlauget været assisteret af en fagkyndig repræsentant udpeget af Asfaltindustrien. Han var mildest talt rystet over det, der blev lavet i sommer og efteråret.
Vejlauget fik derfor udarbejdet et besigtigelsesnotat mens udbedringsarbejderne pågik og her blev der blandt andet udtalt kritik af arbejdet med emulsionsvæsken. Den er mange steder påført urensede overflader og i så store mængder, at det flød ud på fortovene.
Konklusionen var, at de havde ødelagt den sidste mulighed for at reparere asfalten og at eneste mulighed nu er at fræse det hele af og lægge nyt – akkurat som det er sket flere steder på Frederiksvej, hvor asfalten var så porøs, at forsøg på udbedring blev opgivet.
Det fik kommunen til at indstille arbejdet indtil deres repræsentant fra Asfaltindustrien kunne besigtige og komme med en replik. I fredags vendte kommunen tilbage med svaret, at de ikke kunne afvise konklusionen.
Vejlauget afventer nu deres forslag til den videre proces, men det betyder, at vi nok kommer ind foråret 2022 før vi kan se en afslutning på sagen.
For en god ordens skyld vil jeg lige fremhæve, at udbedringerne er for Frederiksberg Kommunes og entreprenørens regning og at vi fastholder, at fortovene skal afrenses ligesom de skader, der med væsken er lavet på afmærkningerne til p-båsene, skal udbedres.
Derudover kan vi meddelen, at Vejlaugets egen entreprenør i løbet af kort tid kommer og laver den årlige udbedring af slitage skader på kørebanen.
Vi vil også takke de mange, der flittigt har fejet blade op de sidste par uger. Det er et stort arbejde og det våde vejr har absolut ikke gjort det lettere. Enkelte har spurgt, og renholdningspligten gælder fortov og kørebane indtil midtlinien i fuld strækning ud for facaden af sin ejendom.
Vi har også en bøn til dem, der bruger eksterne rengøringsfirmaer. Vi ser en del steder, at der bliver hældt sæbevand fra trappevask i rendestenen og endda i bedene ved vejtræerne. Det skal bortskaffes på anden vis. Træerne bestemt ikke har godt af det og der kun er regnvandsbrønde, ikke spildevandsbrønde, på vejene.
Mange venlige hilsner
Nikolaj Vraa
Formand, Vejlauget Frederiksvej-Mathildevej (Formanden 22.11.2021).
Kommunens entreprenør Pankas er mod forventning ikke blevet færdig med udbedringerne af de skader de dels selv havde lavet tidligere på sommeren og dels dem, de var bestilt til at lave fra kommunens delvise istandsættelse i 2019.
Vi har endnu ikke en endelig slutdato fra kommunen, men det tilbageværende arbejde burde ikke medføre afspærringer af p-pladser.
En del af det arbejder, der udført i denne uge, er af meget dårlig kvalitet. Det har vi allerede under arbejdet påpeget overfor kommunen. Det gælder primært den emulsionsvæske, der er hældt på asfalt på p-arealer og ved fortove. Det var asfalt af dårlig kvalitet som kommunens forrige entreprenør havde lagt, og håbet var, at emulsionen – en blanding af olie og vand – kunne forsegle overfladen, så den ikke gik i stykker. Resulatet er mildest talt elendigt. Det er dog noget vi først kan drøfte med kommunen når de er endeligt færdige med denne omgang, men de er ikke i tvivl om at vi mener, det er uacceptabelt.
Kommunens mange udsættelser har betydet, at vi endnu ikke er gået i gang med vores egne årlige udbedringer af de skader, der er på vejene og fortovene. I løbet af september vil vi dog lave en gennemgang og få sat gang i arbejdet med at udbedre de skader, der ikke omhandler kommunens projektet.
Derudover får vi onsdag den 15. september ordnet de grønne områder af vores gartner (formanden 09.09.21).
På grund af dårligt vejr kunne Frederiksberg Kommune ikke udføre alle de planlagte udbederingsarbejder i sidste uge. Det gælder primært udlægning af ny asfalt. De vender derfor tilbage 6.-9. september for at fortsætte og forhåbentlig blive helt færdige. Vi har bedt entreprenøren lave en præcis opdeling af arbejderne på vejene, så der afspærres trinvist. Derudover har vi bedt om, at skiltningen vendes, som arbejdet færdiggøres og man igen kan parkere frit. Der vil på ny blive hængt orienteringssedler op og udsendt sms’er om arbejdet. (Bestyrelsen 25.08.21)
Ordinær generalforsamling 2021 afholdes d. 26.08.2021 kl. 19.00 i Mariendalshallen. Vel mødt. (bestyrelsen 13.06.21).
På grund af Covid-19 situationen vurderer bestyrelsen at det er mest hensigtsmæssigt at udskyde den ordinære generalforsamling til august 2021. Foreløbig dato er 26.08.2021, mere herom senere (bestyrelsen 09.06.2021).
De næste dages asfaltarbejde på Frederiksvej og Mathildevej er en del af den aftale, der er indgået med Frederiksberg Kommune om de fejl og mangler der blev konstateret efter kommunens delvise istandsættelse. Frederiksberg Kommune afholder alle udgifter. Vi beklager meget de gener udbedringen måtte medføre, og ikke mindst beklager vi den sene udmelding, der skyldes misforståelser i kommunikationen med kommunen (bestyrelsen 18.05.2021).
Vejlaugets ordinære generalforsamling, der skal afholdes senest d. 15.03.21, udsættes pga. Covid-19 situationen og forsamlingsforbuddet. Vi håber at kunne afholde generalforsamling i juni 2021. Vi udsender årsregnskab snarest. (bestyrelsen feb. 2021).
Den 1. januar 1921 stiftedes Vejlauget og bestyrelsen har tanker om hvordan det skal markeres, men først skal vi gennem Corona-krisen (Webmaster 01.01. 2021)
Husk at juletræer kun afhentes af kommunen efter forudgående aftale. Det er den affaldsansvarlige, der skal bestille afhentning via kommunens hjemmeside : affald.frederiksberg.dk (bestyrelsen 07.01.2021)
Frederiksvej 16: Stillads i forbindelse med tagarbejde. Frederiksberg Kommune har givet tilladelse til brug af p-pladser foran ejendommen i dagtimerne mens opsætning af trappetårn pågår frem til og med den 28. oktober 2020. Der er ikke ansøgt om plads til containere eller skurvogn. Ikke oplyst dato for forventet afslutning og nedtagning af stillads (formanden 22.10.2020)
Mathildevej 1: Frederiksberg Kommune har efter ansøgning forlænget råden over p-pladser foran Mathildevej 1 i forbindelse med istandsættelse af kælderlokale frem til 6. november 2020 (formanden 22.10.2020)
Frederiksberg Kommune har efter ansøgning forlænget råderetten over de 12 parkeringspladser og fortovet til byggesagen Mathildevej 15-17/Frederiksvej 20 til primo november 2020. Det har desværre ikke været muligt at få oplyst hvornår byggeprojektet forventes færdigt (23.09.2020, formanden).
Kommunens afstribningsfolk vender tilbage i løbet af de næste uger. Der er fundet plads til et par ekstra p-pladser på den nedre del af Frederiksvej ligesom MC-pladser på begge veje skal genopfriskes (23.09.2020, formanden).
Tilladelse til afspærring af parkeringsareal kan ikke gives af Vejlauget, men skal ansøges hos Frederiksberg Kommune på vejraaden@frederiksberg.dk
Pt. er der udstedt følgende tilladelser:
Mathildevej 1: Skurvogn og container fra mandag den 7. september 2020 til fredag 25. september 2020.
Mathildevej 15-17/Frederiksvej 20: Altanbyggeri til tirsdag den 15. september 2020 (09.09.2020, formanden).
På en række døre på Frederiksvej er der sat et opslag op om hærværk mod biler. Der er desværre ingen informationer om hvornår eller hvor på Frederiksvej hærværket skulle være foregået eller en afsender på opslaget. Vi vil meget gerne i kontakt med den eller de, det er gået ud over for at høre mere til sagen.
Derudover er det blevet bemærket, at biler på Mathildevej og Frederiksvej gennem længere tid har fået beskadiget deres vinduesviskere i nattetimerne. Det sker typisk på biler, hvor begge forhjul holder over parkerings afstribningen på fortovet. Hvis nogen har informationer i den sag, så hører vi også gerne nærmere. I den mere praktiske afdeling vil vi gerne opfordre til at der ryddes op i cyklerne på fortovene. Frederiksberg Kommune har tidligere afmærket og hentet efterladte cykler, men det er de desværre ophørt med. Egne ødelagte cykler kan man bede kommunens storskraldsordning om at tage med og øvrige skal anmeldes her: http://acoweb01politiet.azurewebsites.net/PolitiDK_Adv.aspx De afhentes efterfølgende af hittegodskontorets underleverandør, Coor Danmark. (09.09.2020, formanden).
Referat fra ekstraordinær generalforsamling d. 25.06.2020 kan findes under menuen “filer” (21.07.2020 Webmaster).
Der er indkaldt til ekstraordinær generalforsamling torsdag d. 25.06.2020 kl. 19.00 i Mariendalshallen, Mariendalsvej 21C, 2000 Frederiksberg (15.06.2020 webmaster).
Referat af ordinær generalforsamling 2020 kan findes under menuen “filer”. (24.03.2020 webmaster)
På den ordinære generalforsamling d. 11.03.2020 lykkedes det ikke at finde en ny kandidat til formandsposten og heller ikke suppleanter til bestyrelsen. Der indkaldes senere til en ekstraordinær generalforsamling. (12.03.2020 Webmaster)
På den ordinære generalforsamling d. 11.03.2020 blev bestyrelsens forslag om forhøjet bidrag til vejfond vedtaget. (12.03.2020 kassereren)
Under menuen “filer” kan du finde en samlet kontingentoversigt for 2020, hvis bestyrelsens forslag om forhøjet bidrag til vejfond vedtages på den ordinære generalforsamling d. 11.3.2020. (27.02.2020)
Varsling om forhøjet bidrag til Vejfonden (23.02.2020)
Eftersom kommunen nu forlanger deres tilgodehavende kr. ca. 1.200.000 for vejrenoveringen indfriet, er vi af hensyn til Vejlaugets likviditet nødt til at forhøje indbetalingerne til vejfonden i år.
Vejlauget har for nuværende ca. kr. 200.000 i vejfonden, og bliver derfor nødt til at opkræve ca. kr. 1 million hos medlemmerne.
Bestyrelsen foreslår derfor til godkendelse på generalforsamlingen den 11. marts at hæve indbetalingen til vejfonden fra kr. 67,5 pr. løbende facademeter til kr. 653 pr. løbende facademeter for året 2020.
Kommunen har i 2017 adviseret alle medlemmerne om de udgifter, der ville blive os pålagt i forbindelse med renovering af vejene, og vi ved at mange af Jer har budgetteret med denne udgift.
Formand Karl-Anker-Thorn
Betaling af Frederiksberg kommunes fordringer til Vejlauget for renovering af vore veje 2018-2019 er nu nært forestående.
Bestyrelsen har siden den ekstraordinære generalforsamling i juni 2019 haft en intens kommunikation med de politiske beslutningstagere i kommunen, med det formål i første omgang at få en mere lempelig afdragsordning end den forvaltningen havde stillet os i udsigt.
Dette har man nu i januar 2020 endelig afvist med begrundelse i beløbets ringe størrelse, og i at alle ejendomme har været adviseret om beløbets størrelse siden 2017. Kommunen forventer herefter, at Vejlauget indbetaler det resterende fakturerede beløb kr. 1.220.806 med en frist på 2-3 måneder.
Af hensyn til Vejlaugets likviditet foreslår bestyrelsen derfor til beslutning på generalforsamlingen d. 11.3.20 en éngangsforhøjelse i 2020 af kontingentet til vejfonden fra kr. 67,5/lbm til kr. 653/lbm. (bestyrelsen, 3. februar 2020)
Vejtræerne trænger til beskæring og arbejdet påbegyndes d. 28.10.19. Buskene i bedene beskæres samtidigt. (René/kasserer)
Oktober 2019: Bestyrelsen for Vejlauget har korresponderet med Kommunalbestyrelsens formand for By-og Miljøudvalget med henblik på en lempeligere afdragsordning af betalingen af restbeløbet for den delvise istandsættelse af vejene, men som sagen står primo oktober 2019, fastholder han, at restbeløbet skal betales i indeværende år. (bestyrelsen)
Siden generalforsamlingen d. 13. marts 2019 (se referat og følgeskrivelser fra denne) har vi fra kommunen lige før påsken modtaget fakturaer på vejrenoveringerne på i alt kr. 1.831.207,75. Vi er i øjeblikket i gang med forhandling om en afdragsordning. (Formand Karl-Anker Thorn)
Der er d. 8.5.2019 uploaded supplerende bemærkninger, der kan ses under “filer”. (René/webmaster)